2008-08-14

Inledning

Historias sem Terra/Egendomslösa historier är en blogg som kommer till under arbetet med min mastersuppsats i historia. Uppsatsarbetet har en spännande kontext, eftersom jag kommer att samla mitt material i Brasilien medan jag deltar i arrangemanget av World Social Forum i Belem 2009. Därmed kommer jag att få chansen att arbeta nära de jordlösas rörelse (MST), som är en av världens största och mest konsekventa sociala rörelser. Det finns flera skäl att låta uppsatsarbetet avyttra sig i bloggform:

Bloggen blir den offentliga delen av min forskardagbok. Tankar går inte alltid från början till slut, utan kan slingra sig framåt lite hur som helst mellan olika intryck. Forskardagboken är ett sätt att knyta ett snöre i tankarna, för att kunna följa deras irrfärder. Här samlar jag sådan inspiration som inte riktigt kan kallas material, men som ändå kan vara nyttig för tankeprocessen. Samtidigt fungerar bloggen som skrivverkstad, en plats där jag kan skapa text under ingen annan förevändning än att vilja vara uttrycksfull. Det gör att jag kan testa ordsammansättningar för att se vad de orkar bära.

Bloggen blir mitt sätt att politisera uppsatsarbetet, genom att det blir offentligt. Orden kommer att verka i ett sammanhang där de kan påverka andra, men också måste anpassas till dessa andras rörelse. På det sättet vill jag grunda mina frågor i en erfarenhet där de är nyttiga. Jag vill att mina undersökningar ska fungera organiskt i ett kollektivt sammanhang av organisering, av medvetna försök att skapa politiska rörelser och aktivitet. Bloggen blir ett sätt att garantera att mina frågor (och sättet jag söker svar på dem) förblir politiskt relevanta. Det betyder inte att frågorna är opersonliga, att de är påtvingade eller saknar integritet. Tvärtom medför det politiska perspektivet ytterligare ett sätt att förverkliga mina tankar, genom att jag sätter mig själv i samband med andra människor i ett gemensamt projekt.

Bloggen blir ett försök att påverka i ett politiskt sammanhang. Jag hoppas att aktivister ska känna igen sig i de perspektiv som skrivs fram i bloggen för att kunna ta dem till sig, inspireras av dem. Men även hjälpa till att utveckla dem genom att bidra med egna erfarenheter, berättelser och handlingar. Med bloggen vill jag ta ställning för en aktivistisk inställning som inte på något sätt ifrågasätter behovet av ledarskap i sociala och politiska aktioner, men som utgår från basen, som strävar mot demokratisk, odogmatisk och antihierarkisk samordning. Det betyder att jag accepterar kravet på centralism, men att jag vänder mig emot förmyndarskap. Facket är dess medlemmar. Riksdagsledamöter ska bytas ut. Politiska ledare ska delta i basarbetet. Förändring skapar vi underifrån. Går det att skapa en solidaritet baserad på olikhet?

Bloggen blir mitt sätt att dokumentera hur European Social Forum (ESF) i Malmö 2008 och World Social Forum (WSF) i brasilianska Belem 2009 kommer till och blir av. Jag ska vara öppen och lyhörd för politiska processer, för förhandlingar, för kreativa lösningar, för den skaparkraft som kan släppas loss när många människor kommer samman. Bloggen blir därmed ett personligt minnesdokument, en sorts dagbok – men även denna offentlig, möjlig att lära av, och förhoppningsvis nyttig för andra snarare än självupptagen och expressionistisk.

Inga kommentarer: